10. lokakuuta 2011

i'm gonna cut it out and then restart

Nemolla on nykyään ihan superhyperextrakivaa, kun se treenaa. Mikä tarkoittaa sitä, että se huutaa ja pinkoilee sähäkkänä ympäriinsä. Mistä johtuen taas yksityiskohdat eivät enää merkitse sille niin paljoa.... homma menee vähän sähläämiseksi. Oon tosiaan hakenut viimeiset pari vuotta suunnilleen koiralle sitä sairasta tekemisen intoa ja virettä. Nyt olen tosiaan sen saanut, ja välillä menee hivenen överiksi. Pitäisi vielä treenata tuo koira sellaiseen kuntoon, että se on hallinnassa innosta huolimatta. Haastavaa.
Lauantaina treenailtiin päivällä, joskus yhden aikaan. Paikkana koulunpiha, mukavan rauhallinen tällä kertaa. (joo, herra on alkanut ottamaan hieman häiriötä ympäristöstä vähäisistä treeneistä johtuen) Alkuun nostattelin virettä treenaamalla kiertämistä. Irtoaa vasemmalta lähetettynä niiiin hyvin paljon kauempaakin, oikealta heikommin. Huutaa irrotessaan, huutaa niin pirusti.. joo.
Sitten tein oikein varmistellut kaukot, yritin ainakin palauttaa koiran sopivaan mielentilaan. Jätin paikalleen, palkkasin, sitten vaihto, kävin palkkaamassa, vaihto yms näin. Nyt oli omaan silmään sekä teknisesti että vireellisesti tosi nastat. Nempan vire on kaukoissa aina liian korkea.
Seisomaanjäävä takapalkalla, tosi superjees. No problems!
Vielä oikein superpalkkailtu paikkaistuminen, jossa kiertelin ympäri pihaa. Se kyllä pysyy, kun sillä on tekemistä - tässä tapauksessa mun tuijottelu. Hieno.
Tosi kivaa menoa, oli mukava treenata. Nemo pysyi jopa ihan hyvin kontrollissa. Pihan poikki meni ihminen tai pari ja ei ollut aikomuksia sännätä minnekään, vähän kyttäili. Nyt hitosti häiriötreeniä!

Tänään laadullista treeniä sisällä! Oon niin mukavuudenhaluinen, etten kovin lähde kaatosateeseen treenaamaan. Se näkyy eläimessäkin - nyt kun sateella ei ole ulkona treenailtu, tyyppi ei voi edes istua märälle asfaltille... nurmikosta puhumattakaan. Olin unohtanut ottaa treeninamit sulamaan, joten pistin broileria mikroon ja siitä sitten. Virhe, koira meni sekaisin. Oli tarkoitus ottaa treenin alkuun kaukot, ei ei ei onnistunut, koira kävi niin ylikiekoilla että sääti kuin hullu. Mulla oli tarkoituksena ottaa ruudun alkeita, sovelsin merkkejä ja pistin eläimen kiertämään niitä, lyhyeltä etäisyydeltä tosin tilanpuutteen takia. Siinähän se kiersi merkkejä ja huusi raivohullun lailla....
Tämän jälkeen pientä perusasentojen ja seuraamispaikan tarjoilua, palkkailin. Oli ihan sekaisin edelleenkin, huusi. Päätin ottaa kaukot vasta myöhemmin ja tartuin ohjatun noudon kapulaan. 3x ihan kauempaa (noin 7m) noudettuja, eka oli mieletön!!!! Ei lähtenyt heti perään, annoin käskyn, ampaisi salamana ja toi kapulan ihan mulle saakka!! Vitsit vitsit. Pari tämmöstä, ei yhtä hienoa. Sitten vaan vähän kapulan kanniskelua mun perässä.
Sitten ne kaukot. Yhdet toistot vaan sekä istumista että maahanmenoa noin 2m etäisyydeltä, tosi jeessit! Takapalkka. Sitten pari molempia ihan edestä, siis mulla käsi ihan kiinni koiran nenässä. Vähän varmistelua.
Päätin soveltaa ja kokeilin alkaisiko Nemppa tarjoamaan pyyhkeen päälle menemistä, tai jotain sinnepäin. Olisin käyttänyt ruudussa (ok pyyhe ei paras mahdollinen kosketuspinta......). Nooh, siirryttiin verannalle treenailemaan. Ainoat mitä Nemo tarjoaa, on tosiaan maahanmeno ja karjuminen. Toivottavasti naapurit ei olleet kotona. En oikein voi muuta olettaakaan, enhän ole opettanut tota tarjoamaan mitään. Pienistä vinkeistä hakeutui vähän pyyhkeelle, palkkailin. Nooh sisällä lisäsin ruutumerkit kuvioon ja sinnehän se hakeutui ruudun keskelle, hieno pikkumies!!
On myönnettävä, että mä treenasin vähän paikallamakuuta! Jee. Oon miettinyt jo tulevan kevään kokeita, mutta ensin mun on päästävä mölleihin. Ja hommattava se kehänauha ja saatava treeniseuraa kisamaisiin treeneihin. On saatava tuo koira kehässä haltuun, kyllä se liikkeet kestää mutta hmm vaikea selittää, ei pysy kuitenkaan hallussa heh.
Mulla on nyt syttynyt kamala innostus, haluan joskus korkata avoimen! Oli se vuoden, kahden, kolmen, neljän päästä, kunhan se tehdään! Ensi vuonna suuntana on kumminkin taas alokasluokka - toivon mukaan paremmalla onnella, ja osaamisella :) Luovuttaa ei saa koskaan, ei varsinkaan kun sekä koira että minä tykätään tästä kuningaslajista. Jepjep, hyvää yötä!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti